Hur mycket kan hända på ett decennium?

2000
Majflugan=15år


Spelar Handboll.

Sista terminen på högstadiet. Eget "studierum" med lila väggar, hiskeliga gardiner, bruna dukar och skumgummi. Chokladbollar på Smörgåstårtan, Dirty Dancing, Marängswiss och salta pinnar...

Jag och Julia var på våra livs äventyr med prao på Dalateatern och TV4 i Stockholm. Skrämde slag på Lasse brandeby och blev häcklade som lantisar av Willy (från "Bygglov") Krockade med Paolo Roberto och sjöng "Ja-må-han-leva" för Arne Weise. Gästade fråga Olle och fikade med Escobar (Bandet, inte knarkkungen).

Långa skidturer med Jerry och simmade med de stora vattensköldpaddorna på Zakynthos.

På hösten huserade ett gäng Tyska utbytesstudenter från Plauen hos oss (Mestadels från gymnasiet, men en liten klick från 9:an var utvalda, Jag, Julia, Maria och Emma)

JUDO! Min första stora kärlek...

2001
My sweet 16


Judon blir allvar. Dubbla, trippla träningspass i vit pyamas, sena kvällar med bastu efter träning, sniglar på vägen, snörullning och framför allt.. så många skratt, så mycket värme. Flummeno-kata, hippiemys, hoppande i buskar...
En tid då armlås och halslås var vardagsmat och det var något positivt att behöva se sig över axeln hela tiden.

2001 var ett år av första. Första gången jag blev full. Första "riktiga" pojkvännen. Första resan till Stockholm utan "supervisor". Första gången jag flög skärmflygning. Första gången jag hoppade Byngey-Jump.
Första året på gymnasiet....



2002
17 bast

Övernattning i mysig stuga, fast det var på tok för kallt, med halvfruset vatten och lukt av död hamster. "Lite hiv har väl ingen dött av?"


Mys i Davidshyttan, Judojudojudo, älsklingshund och spel på gatan. Började spela i band... Ted Marwin

2003
Ett turbulent år. Fyller 18. Tar körkort.

Tre stora förändringar;
1) The breakup, första upplevelsen av ett brustet hjärta.
2) Göteborskalaset! Så mycket galenskap, järnrör, barfotapromenader, kullerbyttor i hotellkorridorer, nappkrig på nattklubb, vackra ögon, vackra vänner, vackert kaos.
3) Kristofer.


2004
19

Studenten! Sweden rock festival! Demora! Flyttar med Kristofer till Bojsenburg, Falun. Jobbar på Melkers. Skaffar barn. (inte människobarn, långsvansar) Spelar, växer, lever, lär. Hår färgas svart, kläderna är svarta, romen är mörk.







2005

20år

Roadtrip genom södra sverige. Campar på natureservatsparkering och lagar nudlar i triangiakök. Åker mil efter mil och lyssnar på Rollon i P3. KG ser ut som James Hetfield i Metallica.


Flyttar ihop med Grodflickan i Stockholm. Hökarängen, Russinvägen. Går på Rejv, pluggar till massageterapeut, skaffar Dreads och fler råttor. Oräkneliga möten, ovärdeliga vänskaper, ett fantastiskt år för utveckling.


Älskling ger oss ringar på min sjukaste dag någonsin. Älskar han mig med SÅ mycket snor, älskar han mig alltid...

2006
21
Flyttar tillbaka till Hedemora. Bor hemma, men reser mycket. Till stockholm, Göteborg, Örebro, Uppsala, Kos..

Jag och Elin , får idén, bestämmer oss, bokar flygbiljett till Grekland och åker samma dag. En vecka då vi levde på tomater och Tzatziki. Solade på dagarna, och "pokeade" allt vi kom åt.

Lillasyster tar studenten. Jag börjar plugga till Lärare i Falun.

2007
22
Klappar vargar, Ser Metallica Live, Arvikafestivalen med GuitarHero och pizza. Leker Sällskapsresan i Tunisien, är fantastiskt dåliga på att pruta.

Flyttar Hem, till Åsgatan 61 i Hedemora.

Firar midsommar vid en tjärn i skogen, vandrar genom skogen. Tårar, skratt och kärlek. Floda...

Oma fyller 70 och firas med överraskningsbesök av syster från Tyskland.

Mina älskade långsvansar kastar in sina vackra små hattar... Jag äter surströmming för första gången och byter studieriktning till Psykologi i Falun.

2008
23
Dreadsen ryker, håret permanentas och håret blir blont.

Den stora resan!
3månader. Tripp; Bangkok-Kambodja-Vietnam-Malaysia-Borneo-Malaysia-Singapore-Bali-Lombok-Thaliand(Koh Tao)-Bangkok.
Går knappast att beskriva i några få rader. Men ett ord kan sammanfatta allt ifrån bergsbestigning till sol och bad; Äventyr!

Äger min första bil, Sportforden! Bestiger fler berg i Österrike. Fiskar i norge. Dyker med tuber i Borlänge. Mellandagar i Berlin.

Året då jag flög 12ggr...

(Byter än en gång studieinriktning till ekonomi/marknadsföring)

2009
24

Den älskade hunden lämnar ett stot hål i våra hjärtan. JERRY <3

Ännu en sväng till tyskland. Provar Enduron för första gången. Flummar, stimmar, fiskar, tränar och framför allt; älskar.

Flyttar än en gång Hem, en trappa ned i huset, till vuxenlägenheten. Får nya grannar. Vandrar halvvägs runt Vättern. Saboterar fötterna och känner samtidigt på Sveriges, Livets goda. Syr en elefantkostym... tja, ni vet.
------------------------------------------------

Välkommen 10-talet!
//T

Kommentarer
Postat av: mor

Underbara unge - härlig läsning - puss

2010-01-10 @ 09:19:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0